fabiennepater.reismee.nl

De 14 verschillen van het leven aan de Côte D'azur

Hoi allemaal,

Inmiddels ben ik alweer bijna aan het eind van mijn negende maand en ik ben nog volop aan het genieten. Als ik heel eerlijk ben moet ik er nog niet aan denken om weer naar Nederland te vliegen. Inmiddels is het weer hier eindelijk wat stabieler en de 29 graden hebben we alweer gepasseerd. Het begint hier volop te leven, volle stranden, restaurantjes en barren vol met internationale reizigers en veel plaatsen voor watersport gaan weer open . Na bijna 9 maanden hier te wonen kan ik toch wel redelijk wat verschillen zien. Dus bij deze mijn 14 verschillen die ik zie tussen het leven aan de Côte D’azur en Nederland.


Verkeer

Om te beginnen dan toch wel een groot verschil. Omdat ik elke dag de kinderen met de auto naar school breng en ophaal, maak ik dit toch wel goed mee. In het begin van mijn tijd hier heb ik redelijk moeten wennen aan de vele scooters, die overal om je heen je voorbij schieten, de andere verkeerssituaties, en vooral de enorm smalle straatjes en steile hellingen. Inmiddels ben ik alles gewend en de hellingproef kan ik inmiddels wel! En.. voor de mensen die parkeergarages in Nederland smal vinden, hier is het 10x smaller. Met nog een paar cm aan beide kanten door de poortjes, kan makkelijk!

Fietsen

Iets dat ook opvalt in het verkeer zijn de fietsende mensen. Je ziet ze nog redelijk vaak hier, maar omdat er hier geen fietspaden zijn, rijden ze gewoon op de weg. Tussen de auto’s door dus dat is extra goed opletten!

Etenstijden

Daar heb ik ook erg aan moeten wennen. En dan gaat het vooral over de lunch en het avondeten. Die zijn beiden namelijk erg laat. Lunchen doe je hier meestal rond 13.00 uur en avond eten tussen 19.00 en 21:00 uur. Als je hier ook naar een restaurant gaat in de avond, zal het na 20.00 uur ook pas vollopen, terwijl in Nederland dan de keuken al bijna dicht gaat!

Maaltijden

De maaltijden zelf zijn dan ook anders dan wij ze in Nederland eten. Vaak word hier tijdens de lunch warm gegeten. Iets waar ik ook aan moest wennen in het begin. Maar ik kan me redelijk snel aanpassen dus dat ging wel snel. Vaak eten we hier thuis dan ook warm tijdens de lunch en als avondeten een simpele soep met wat stokbrood.

Winkeltijden

Hier zitten voor - en nadelen aan. Tussen de middag zijn de winkels hier namelijk vaak gesloten tussen 12.00 en 14.00 uur, en soms wel tot 15.00 uur. Dit zijn vaak de kleinere kledingwinkels en boutiques. Als je bijvoorbeeld naar Nice gaat, zijn de winkels elke dag tot 20.00 uur ‘s avonds open!

Schooltijden

Dit is iets waar ik een beetje van ‘schrok’ toen ik hier kwam. De kinderen hebben namelijk van 8.00 uur tot 17.00 uur school. En het is nog maar de basisschool. Als ik de kinderen heb opgehaald van school hebben ze daarna ook nog huiswerk waar ze meestal een half uur over doen.

Twee kussen

Dit zie je hier heel veel in de regio. Bij elke ontmoeting geven de fransen elkaar twee kussen op de wang, net als wij dat doen met drie. Ook de mannen, wat in het Noorden van Frankrijk niet zo is! Voor mij was dat in het begin wat raar. Als je word voorgesteld aan iemand die je niet kent (wij zouden een hand geven) maar hier geef je twee kussen. Wat ik dan ook bijzonder vind is dat de mensen hier een knuffel geven intiemer vinden dan twee kussen.

Internationale mensen

Dit zie je hier erg veel. In Nice zijn het voornamelijk toeristen maar in Monaco zelf wonen veel internationale mensen. DIt zijn vooral Italianen, Russen en Engelsen. Op het schoolplein hoor ik vaak ook een mengelmoes van talen!

Opvoeding kinderen

Omdat ik natuurlijk in het gezin woon en alles van de opvoeding meemaak. De kinderen worden namelijk erg gestimuleerd om hun best te doen voor school. Maar zijn in hun vrije tijd vaak ook bezig met sport of muziek. Het is belangrijk om goed te presteren en ik voel dat daar redelijk veel druk op ligt. Vaak doen de kinderen meerdere sporten of spelen elke dag een muziekinstrument.

Het weer

Natuurlijk is dit ook een groot verschil, misschien wel de leukste. Het is nu eind mei en de stranden liggen vol mensen. De maand april was redelijk onvoorspelbaar en wisselvallig maar het mooie weer komt eraan. In de winter was het hier minimaal rond de 8 graden overdag. Wat het minder erg maakte is dat vaak de zon wel scheen als het fris was.

Zondagen

Dit verschilt erg waar je bent op de zondag. In Monaco zelf is er namelijk niemand te bekennen op de weg, restaurantjes zijn zowat leeg en winkels zijn dicht. In Nice daar in tegen leeft volop op zondag. De winkels zijn hier gewoon open. Het is erg gezellig om over de promenade te lopen, straat muzikanten, relaxen op het strand en mooie uitzichten.

Treinen

Dit is een iets minder leuk verschil. Vaak zijn er demonstraties waardoor de treinen niet komen of te laat komen. Ook ligt het aantal treinongelukken hier een stuk hoger dan in Nederland. Omdat ik bijna elke dag met de trein reis maak ik redelijk vaak mee dat de trein te laat is of gewoon niet komt opdagen. In Nederland klagen we vaak als de trein 10 minuten te laat is, maar hier is dat de normaalste zaak van de wereld.

Duur

Het leven aan de Côte D’azur is ook redelijk prijzig. Niet alleen in Monaco (waar het nog ietsje duurder is) maar ook in de andere omliggen steden is alles niet erg goedkoop. Als je naar bekende kledingwinkels gaat, is de prijs wel vergelijkbaar met die in Nederland, maar veel dingen zijn duurder. Ijsjes bijvoorbeeld. Voor twee bollen betaal je al snel 5 euro in plaats van 2 bij ons. Zelfs bij de McDonalds liggen de prijzen hoger!

Dus, dit waren de verschillen die ik erg vind opvallen hier.

Bedankt voor het lezen en hopelijk tot mijn volgende blog!

Reacties

Reacties

Margo

Lieve Fabiënne,

Wat een leuke blog. Wij vinden het heel fijn als je straks weer (even) thuis zult zijn. ;) XXX
Geniet van jouw laatste maanden daar.
Groetjes en een dikke knuffel, Mama.

Fabienne

Dankjewel mam! Vind ik natuurlijk ook heel fijn :) dankje, liefs xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active