fabiennepater.reismee.nl

Week 3!

En het is alweer vrijdag! Tijd om een blog te schrijven over de afgelopen week! Ik hoop dat ik alles nog weet, want ik heb geen tijd gehad om tussendoor dingen op te schrijven. Je zou denken dat alles na drie weken wel een beetje normaal word met de school van de kinderen en het normale ritme, maar er waren weer zoveel nieuwe dingen en weer veel nieuwe meiden ontmoet!

Ik zal maar beginnen met maandag:

Dit was de eerste dag dat ik naar France Langue (de school waar ik de taalcursus ga volgen) ging. En moest gelijk naar het station lopen nadat ik de kinderen naar school had gebracht. Eenmaal op het station had ik nog tijd om een kaartje te kopen en liep snel naar de trein. Toen ik bij de school aankwam stonden er al heel wat meiden te wachten buiten. We liepen samen naar binnen en eenmaal boven werd ons het klaslokaal laten zien waar we les zullen gaan krijgen. Om 9:30 begonnen we en zaten met ongeveer 25 meiden in de klas waarvan erg veel verschillende nationaliteiten. Helaas ben ik wel de enige Nederlandse, maar kan goed opschieten met de andere meiden. Vandaag is het een soort introductie dag met veel voorstellen, praatjes maken, laten zien waar je woont en de Franse namen van alle landen waar iedereen vandaan komt. Na de les ga ik lunchen met drie meiden waarvan twee ook uit Monaco komen! Heel leuk want nu kunnen we samen reizen. Als we aankomen in Monaco moeten we alle drie een andere kant op en lopen naar huis. Als ik thuis kom heb ik nog een kwartiertje voordat ik de kinderen moet ophalen van school. Eenmaal thuis maken de twee oudste kinderen hun huiswerk en na de tijd loop ik met de twee meiden naar het zwembad om het oudste meisje weg te brengen. Eenmaal weer thuis speel ik nog even met de kinderen, nemen een douche, ruimen op en dekken de tafel. Om 7 uur komt de moeder thuis en gaan eten. Na het eten haalt de moeder het oudste meisje op uit het zwembad. Om 8:15 lees ik een boekje met het jongste meisje en helpt daarna de twee andere kinderen naar bed brengen.

Dinsdag: Relaaax

Nadat ik de kinderen naar school heb gebracht, doe ik even heerlijk rustig aan thuis. Ik heb een mailtje terug van de media markt over mijn laptop. Ze hebben een paar tips wat ik kan doen tijdens het opnieuw opstarten, en jaaaa het is gelukt! Mijn laptop doet het weer! Ik kan hem verbinden met internet en alles doet het weer, hier ben ik heel erg blij mee! Ik rust wat uit thuis en ga om 12:00 lunchen, ik heb het idee om 's middags nog even naar het strand te gaan. Als ik klaar ben kom ik er achter dat ik maar een uurtje op het strand kan liggen en ik daarvoor bijna 50 minuten voor moet lopen in totaal dus ik besluit thuis te blijven. Eigenlijk ook wel heel lekker even een dagje voor mezelf thuis. Om 4 uur haal ik de kinderen op van school, nu alleen het jongste meisje en de oudste jongen, want opa brengt het oudste meisje naar logopedie. Thuis speel ik met de kinderen en als het oudste meisje weer terug komt volgt het dagelijkste ritueel; huiswerk, douchen, spelen, opruimen, tafel dekken. Na het eten zoeken de kinderen nog een boekje uit om voor te lezen en gaan daarna slapen.

Woensdag: tegenovergestelde van relaxen!

Vandaag een drukke dag want de kinderen hebben maar een halve dag school. Als ik de kinderen naar school heb gebracht, loop ik naar het casino van Monaco, waar ik heb afgesproken met een andere au pair. Ze is hier voor een weekje bij haar oude gastgezin en had mijn advertentie gelezen op de Facebook pagina voor au pairs in zuid Frankrijk. We drinken wat en lopen een rondje. Na een uurtje gezellig kletsen moet ik alweer naar huis want om 11 uur halen we de kinderen alweer van school. Omdat alle drie de kinderen op verschillende tijden vrij zijn, zijn we om half 1 weer thuis. Voor de lunch had de moeder Tagliatelle bedacht, eerlijk gezegd had ik dat nog nooit klaargemaakt, maar de kinderen vonden het delicieuse! Dus daar was ik maar al te blij mee. Om half 2 haalt opa het jongste meisje op die hij naar het zwembad brengt. Om 14:30 breng ik het andere meisje naar het zwembad ( een ander zwembad op loopafstand), maar eenmaal aangekomen blijkt er vandaag geen synchroon zwemmen te zijn omdat er een test is voor de jongere kinderen. Dus we lopen weer terug en eenmaal thuis komt opa thuis met het jongste meisje thuis en gaat weer weg met de jongen die hij naar de kapper en na de tijd naar waterpolo brengt. En haalt ook het oudste meisje op uit het zwembad. Nu heb ik de hele middag met de meiden en spelen een spel, spelen met de auto's en willen daarna met de make-up spelen. Vanaf 6 uur volgt het ritueel weer met douchen, opruimen, eten naar bed brengen enz. Eerlijk gezegd zag ik een beetje tegen deze middag op, omdat de kinderen best lastig kunnen zijn. Maar tot 6 uur was het erg leuk met de kinderen, we hebben ons vermaakt en leuk gespeeld. Helaas werden ze toch echt wel vervelend nadat ze moesten opruimen en niet meer konden spelen omdat we bijna gingen eten. Vooral het jongste meisje kan heel erg druk doen en gewoon niet luisteren. Maar, het is gelukt!

Donderdag: eerste keer cursus op France Langue

Vandaag reis ik met een andere au pair uit Monaco naar Nice voor mijn taalcursus. Helaas zijn de andere twee meiden uit Monaco waarmee ik ben wezen lunchen in een andere groep ingedeeld. We kopen voor het eerst een kaartje bij een automaat omdat er bij de balie een lange rij staat. Dit duurt wat langer als we dachten en redden nog maar net de trein! Eenmaal aangekomen bij de school zitten we met ongeveer 15 meiden in de klas. We doen een voorstel rondje, want niet iedereen heeft elkaar gesproken bij de introductie dag maandag. Na de les gaan we met 8 meiden lunchen. We halen drie grote pizza's en eten die op in een park dicht bij de promenade d'anglais. We kletsen, wisselen nummers of Facebook uit en om 3 uur nemen ik en Julia (het andere meisje uit Monaco) de trein terug naar huis. Als ik thuis kom is het ook al weer tijd om de kinderen op te halen van school! Als we thuis komen maken de kinderen wat huiswerk en breng ik samen met het jongste meisje haar zus naar het zwembad. Als ik thuiskom gaan het meisje en jongen douchen en na de tijd vraag ik of het meisje wil kleuren want volgens moeder vind ze dat heel leuk. Ze wil graag verven en laat een doosje zien met waterverf. Dat vind ik goed en gaan aan tafel zitten. Totdat ze moet opruimen is ze heerlijk aan het verven en gaat alles goed, maar dat opruimen is toch wel een probleempje. Als de moeder thuiskomt gaan we eten en na de tijd haalt de moeder het andere meisje weer op uit het zwembad. Met het jongste meisje lees ik nog een boekje voordat ze gaat slapen en breng daarna samen met de moeder ook de andere kinderen naar bed.

Vrijdag: bijna weekend

Deze ochtend is het nog even druk! De moeder moet vroeg naar haar werk dus ik moet vandaag de kinderen klaar maken voor school. Als ik om half 7 boven kom om wat te eten, zijn de twee oudste kinderen al uit bed en hebben al gegeten. Ik eet ook wat en om 6:45 maak ik ook het jongste meisje wakker. Het duurt even voordat ze uit bed komt en haar kleren aan heeft, want daar heeft ze totaal geen zin in. Als ze klaar is met eten ruim ik op en hebben we nog 10 minuten om tanden te poetsen en schoenen aan te doen. Om 7:25 rijden we naar school en als we terug komen heb ik ruim de tijd om mijn blog te schrijven. Om 12:30 heb ik afgesproken met de au pair die ik woensdag heb gezien en twee nieuwe meiden! Dus ik vertrek om 12:00 van huis. Om kwart voor 1 zitten we heerlijk bij mijn favoriete Starbucks. Weer heel internationaal want ze komen uit Duitsland, Slowakije en zweden. Als we hier een uurtje hebben gezeten lopen we nog een rondje. Als we bij het casino wat foto's aan het maken zijn, krijgen we van een echtpaar gratis kaartjes voor de touringbus door Monaco. We staan vlakbij een bushalte en hebben nog genoeg tijd dus stappen in. We rijden een heel stuk door Monaco waar ik nog niet geweest was. Vanuit een bus zie je alles toch weer heel anders! Na een uurtje stappen we uit en lopen ieder voor zich weer naar huis. Vandaag hoef ik de kinderen niet op te halen want dat doen de opa en oma waar de twee meiden dit weekend logeren. Ik moet vanaf 5 uur thuis zijn omdat ze dan thuis kunnen komen. Ze zullen dan de logeertas meenemen en de jongen blijft dan thuis. Om half 7 komen ze thuis en na een half uurtje komt de moeder ook thuis. Ik heb afgesproken met het Duitse meisje om wat te gaan eten in de Place D'armes, een hal met verschillende eettentjes waar je eten kan halen en daarna gezamenlijk aan een tafel kunt gaan zitten, super leuk! Om half 9 hebben we eindelijk ons eten, nu hebben we toch wel honger want zo laat eten zijn we allebei niet gewend. Om half 10 komt er een andere au pair uit Monaco bij die ik heb ontmoet op de taalcursus. We lopen naar de Port van Monaco en zoeken een leuke bar op. Het meisje uit Duitsland is hier voor een weekje op vakantie omdat die twee jaar geleden hier au pair was. Best handig, want zij wist de leuke barretjes (en de betaalbare!) haha. We lopen naar een bar en gaan boven zitten. Met een super uitzicht drinken we een heerlijke cocktail! Met op de achtergrond een life band kletsen we zo een paar uurtjes weg. Om 12 uur besluiten we te gaan en om half 1 kom ik thuis.

Zaterdag: changing the plans

Na heel wat veranderingen van plannen met verschillende meiden die toch wel en toch weer niet konden besloot ik met het Duitse meisje van gister naar Fontvieille te gaan. Hier is een klein shopping center waar we wat winkelen. Ze laat me een grote sportwinkel zien waar ik hardloopschoenen kan kopen. Want die was ik vergeten en op het laatste moment pasten ze ook niet meer in mijn koffer. Dus ik kocht nieuwe en lunchten in de port van Fontvieille. Na de lunch lopen we nog een stukje langs de haven en daarna naar huis want dat is ook nog zeker een half uur lopen. Als ik thuis ben heb ik nog bijna de hele middag want het is nog maar twee uur. Ik besluit mijn huiswerk te maken, want ja… ik ga naar school en heb ook echt weer huiswerk. Na de tijd rust ik wat uit op mijn kamer en schrijf wat aan mijn blog. Rond half 7 komen de moeder en de jongen met een vriendje thuis. Een uurtje later gaan we eten en na de tijd kijken we weer naar the voice kids.

Een echte zondag!

Net zoals ik thuis weleens deed, een rondje rennen 's morgens. Maar hier is het toch wel wat anders! Eerst ongeveer 10 verdiepingen traplopen naar beneden. Na 10 minuten kom ik aan bij de zee en kan ik een heel eind langs de zee rennen. In de ochtend zon en de geur van zout water ren ik naar de port van Monaco. Aan het eind van de port loop ik een trap naar boven en heb ik mooi uitzicht over de port. Ik ren weer terug, en na heel wat trappetjes, weggetjes en gokken waar ik heen moet rennen kom ik weer thuis aan. Al die heuvels en trappen ben ik niet gewend dus ik kan mijn benen wel voelen! Na een uurtje neem ik een lekker kopje thee om mijn blog verder af te schrijven. Deze middag zal erg rustig worden dus niet meer zoveel om over te schrijven!

Tot volgende week!

Liefs,

Fabienne

mjrohmensen@gmail.com

Hey Fabiënne, leuke blog weer. Die kinderen hebben wel een druk leven zeg voor hun leeftijd. Hebben ze wel tijd om met vriendjes en vriendinnetjes te spelen?
Zo te lezen, vermaak jij je prima. Top hoor.
Groetjes, marleen

Fabienne

Dankjewel Marleen! Ze hebben inderdaad een erg druk leven. Op jonge leeftijd al huiswerk en na schooltijd vaak sport of muziek enz. In het weekend is er gelukkig tijd om te spelen met vriendjes!
Groetjes Fabienne

Ellen

Bonsoir Fabiënne,
Drukke week had je zeg! En die enfants ook. Leuk dat jij vaak met hen speelt, kunnen ze hun drukte lekker verwerken.
Het lijkt alsof je leven in Monaco nu begint te komen met alles wat erbij komt kijken. Wat los je in-en ontspanning goed af.
Komen net bij Opa Cees vandaan. De oude man...

Liefs, ook van Roel

Margo

Hoi Fabiënne,
Wat een leuke en drukke week weer zeg. Toch jammer dat je nog steeds geen Nederlandse meiden hebt ontmoet. Maar er zitten gelukkig wel andere meiden in de buurt. Wij gaan morgen naar opa op zijn verjaardag. Papa heeft lekker vrij. Succes met jouw nieuwe studie en huiswerk;)

Robert

Mooi om te lezen hoe je jou weg vind en leuke meiden leert kennen. Goed om ervaringen te delen en handig dat er meiden zijn die de goede plekken al een beetje weten. liefs papa

Fabiënne

Hey! Helaas geen andere Nederlandse meiden inderdaad mam, maar in het Engels gaat het prima :p
Bedankt allemaal voor de lieve reacties xx

Opa en oma

Wat een drukke week zeg. leuk dat je zoveel verschillende meiden leert kennen. Liefs opa oma.