fabiennepater.reismee.nl

Alweer een maand van huis!

Het is alweer dinsdag! Een beetje een late blog maar ik had het zoo druk. Maar inmiddels is mijn 5e week alweer aangebroken en heb ik er al een maand opzitten, dat klinkt toch wel lang, ook al heb ik ook wel het gevoel dat ik hier al eventjes ben. Het dagelijkse leven begint een beetje te wennen hier nu en de schoolweken zullen er vanaf nu een beetje hetzelfde uitzien, dus ik denk dat ik maar ga stoppen met de weekblogs en ga bloggen over alle andere bijzondere dingen. Maar ik wil minimaal 1 keer per maand een blog schrijven! Hopelijk meer :p

Laten we maar weer beginnen bij maandag,

Maandag bracht ik samen met de moeder de kinderen naar school. Na de tijd reed ik snel naar huis, deed ik nog wat laatste dingen in mijn tas en moest me daarna haasten naar het station. Samen met Julia, de andere au pair uit Monaco, ging ik met de trein naar Nice voor mijn taalcursus. Op de taalcursus vertellen we (in het frans!) wat we het afgelopen weekend gedaan hebben en verder doen we andere oefeningen en grammatica opdrachten. Als de les is afgelopen loop ik samen met Julia weer terug naar het station. Zij moet meteen naar huis en ik besluit mee te gaan omdat ik op het station mijn treinkaart wil regelen. Ik kan namenlijk een studenten kaart krijgen waarvoor ik maar 15 euro hoef te betalen om het hele jaar door tussen Nice en Monaco te kunnen reizen! Als ik bij de balie kom, zeggen ze dat nog niet alle papieren compleet zijn, dit regel ik in Monaco. Als ik daar bij de balie kom vertellen ze dat ik nog wat anders nodig heb van de familie! Dus dat word hem niet vandaag… ik loop naar huis en heb nog ongeveer een uurtje voor mezelf. Om 4 uur rijd ik naar school om de kinderen op te halen. Rond 5 uur kom ik thuis en als ze hun huiswerk gedaan hebben, loop ik met de twee meiden naar het zwembad waar het oudste meisje synchroon zwemmen heeft. Als we thuis komen, speel ik nog even met het jongste meisje totdat het avond ritueel weer begint!

Dinsdag, dagje Monaco met de meiden van school.

Vandaag heb ik afgesproken met drie andere au pairs van de taalcursus. Ik breng eerst de kinderen naar school en als ik thuis ben ga ik bijna gelijk weer weg. Ik ontmoet ze op het station en we besluiten om naar the old town van Monaco te lopen. Na een heel stuk lopen genieten we van het mooie uitzicht en lunchen we in het park met uitzicht op de Port van Fontvieille. Na de tijd lopen we naar het casino waar we hebben afgesproken met een andere au pair uit Monaco. Samen lopen we naar het strand en brengen hier de middag door. Om half 4 loopt iedereen weer terug naar het station en ik loop terug naar huis. Thuis heb ik 10 minuten voordat ik de kinderen weer moet ophalen. Ik haal alleen het jongste meisje en de jongen uit school, want het oudste meisje gaat met opa mee naar logopedie. Ik speel even met het jongste meisje en om 6 uur komt het andere meisje ook thuis. Het is weer tijd voor het avond ritueel en daarna hebben we nog even de tijd om te spelen voordat de moeder thuis komt.

Woensdag, druk, druk, druk.

Het is weer woensdag en dat betekent dat de kinderen maar een half dagje school hebben. Als ik de kinderen ' s morgens naar school heb gebracht, besluit ik een rondje te gaan rennen. Na drie kwartier ben ik weer terug, na weer heel wat trappen! Dan heb ik nog een paar uurtjes voor mezelf thuis. Om 11 uur rijd ik weer naar school om eerst het jongste meisje op te halen. Daarna rijd ik naar de andere school om het oudste meisje op te halen en moeten daarna nog een half uur wachten totdat de jongen vrij is. In die tijd besluit ik even naar het park te gaan die tegenover de school ligt. Na een half uurtje halen we ook de jongen op en rijden naar huis. Thuis maak ik weer pasta voor ze, want woensdag middag is pasta- dag! De middag breng ik door met spelen, het oudste meisje naar het zwembad brengen en weer ophalen, de kinderen hun huiswerk laten doen en weer het avond ritueel.

Donderdag, schooldagje

Smorgens breng ik snel de kinderen naar school om mezelf ook te haasten naar school. Inmiddels ben ik best moe van deze drukke week en heb ik erg zin in het weekend. Maar eerst nog een frans lesje! Nouja lesje, 3 uur frans. Na de les gaan we nog gezellig lunchen met heel wat meiden. Daar bedenken we het plan om vrijdag uit te gaan in Nice! Als ik thuis kom van de stukken lopen en de trein, moet ik na 10 minuten de kinderen alweer ophalen. Als ik de kinderen heb opgehaald, maken ze hun huiswerk en moet ik eigenlijk het oudste meisje naar het zwembad brengen. Maar ze zegt dat ze erg moe is en dat ze dan niet hoeft te gaan van haar moeder. Drie keer per week synchroon zwemmen en ook nog een keer op school is ook wel erg veel. Dus in plaats van dat we naar het zwembad lopen speel ik nog even met de twee meiden totdat het avond ritueel weer begint. Ik begin nu in te zien hoe kostbaar de tijd hier is om gewoon lekker te spelen met de kinderen. Ze hebben zoveel verschillende activiteiten waar ze naartoe moeten en ook al veel huiswerk op de basisschool waar ze soms tot 5 uur mee bezig zijn. Dan hebben ze nog ongeveer een uurtje om te spelen. Niet alleen in mijn gezin, maar ik hoor het ook van andere au pairs dat het hier erg belangrijk is om goed te presteren.

Vrijdag, bijna weekend

Als ik smorgens de kinderen naar school heb gebracht, neem ik de bus naar Fontvieille. Ik heb me eens verdiept in de buslijnen hier om niet oneindig verre afstanden meer te hoeven lopen. Na even te hebben rondgelopen en te hebben gewinkeld loop ik wel weer terug want ik wil nog ergens anders langs waar de bus niet langs komt. Als ik thuis kom heb ik nog de hele middag voor mezelf. Ik maak een lekkere lunch en na de tijd schrijf ik nog wat aan mijn blog en pak ik mijn tas voor vanavond, want ik slaap bij een andere au pair vanavond! De tijd vliegt voorbij en moet alweer bijna de kinderen ophalen. Eerst haal ik de twee oudste kinderen op. Normaal is het andersom maar het jongste meisje is later vrij op vrijdag. Dus we lopen door het park naar de school van het jongste meisje, halen haar op en kunnen dan nog een kwartiertje spelen in het park. En dat doet ze goed! Heerlijk om te zien dat ze lekker even kunnen spelen met andere kinderen. Na een kwartiertje moeten we toch echt gaan want het oudste meisje heeft weer synchroon zwemmen. Als we thuis zijn breng ik haar naar het zwembad samen met het jongste meisje. Als we thuis komen speel ik nog even met het jongste meisje totdat de moeder thuiskomt en we gaan eten. Daar moet ik nog steeds aan wennen, pas eten om 7 uur ' s avonds of soms pas half 8. Als we hebben gegeten haalt de moeder het oudste meisje op van het zwembad en als ze terug komt ben ik vrij en loop ik naar het station. Om 9 uur kom ik aan in Nice en loop naar het strand waar ik heb afgesproken met de andere meiden. In de tijd dat we op het strand zitten komen erg nog wat andere mensen bij die andere au pairs hadden uitgenodigd of die gewoon bij ons kwamen zitten! Na de tijd zijn we naar twee barretjes geweest, wat was dat leuk zeg! De eerste bleek een erg traditionele en populaire studenten bar van Nice te zijn, waar ze allemaal dansen op de tafels en stoelen. Daar deden wij vrolijk aan mee. Toen hij om 2 uur ging sluiten, zijn we nog even naar een andere bar geweest. Wat een super leuke avond was dat!

Zaterdag, moee!

Helaas heb ik maar twee uur geslapen en ben ontzettend moe! Om half 12 lopen we naar het park waar we hebben afgesproken met twee andere au pairs die gister ook mee waren. We lunchten wat en om 3 uur liep ik weer naar het station om weer naar huis te gaan. Om half 4 kwam ik thuis. Er was een andere au pair die twee jaar geleden ook ik dit gezin was. Super leuk om haar te spreken. Ze gingen naar oma die hier naast (of onder beter gezegd) woont. Ik nam snel een douche en liep daarna ook naar oma. Zij sprak geen Engels dus het communiceren ging in het frans! Na even te hebben gekletst speelden de andere au pair en ik nog even met de kinderen totdat we weer naar huis liepen. Hier deden we nog wat spelletjes met de kinderen totdat de andere au pair weer terug ging en wij ook bijna gingen eten. Na het eten keken we nog even tv, the voice kids! Maar om half 10 werd ik toch wel erg moe en ging naar bed.

Zondag, museum dagje!
ik had een beetje gehoopt dat ik vandaag toch wel kon uitslapen. Maar helaas word ik al om half 8 wakker. Niet door de kinderen! Maar gewoon uit mezelf en ik weet niet waarom, want ik ben ontzettend moe. Om 11 uur loop ik naar de bus want over een uurtje heb ik afgesproken met twee andere au pairs om naar Musée océanographique te gaan. Een groot aquarium in de kelder, op de begane grond en boven een museum en op het dak een super uitzicht over Monaco aan de ene kant en de zee aan de andere kant. We hebben hier bijna de hele middag doorgebracht en lopen om 4 uur naar old town om een lekker ijsje te eten! Na de tijd lopen we weer naar de bus en om 6 uur kom ik weer thuis. Totdat we gaan eten speel ik nog met de kinderen en na het eten heb ik afgesproken om te gaan skypen met mijn lieve zusje en ouders. Eindelijk weer Nederlands praten, heel gek, want soms begin ik Engels te praten in plaats van Nederlands, omdat ik de hele dag Engels heb gepraat met de andere au pairs. Soms weet ik zelfs een Nederlands woord niet, bedacht ik het eerst in het frans, daarna Engels en toen wist ik het pas in het Nederlands! Haha heel gek! Maar na een uur te hebben geskyped, wat super leuk was, was het toch ook wel tijd om te gaan slapen!

Ellen

Bonjour Mary Poppins,
Leuke dingen Fabienne! Zie je keten op tafels en stoelen! Is ook belangrijk dat je je lekker kunt ontspannen. Dan de dagen erop je maar voelen als een natte dweil! Donc!
Ja, wat Roel nog wil weten..... of je Frans Waas al bent tegengekomen?
Geniet!!
xxx

Margo

Neem het er lekker van Fabiënne!
We zien elkaar snel.
Denk je vast na over Nederlandse producten die je heel erg mist??
XX

Fabienne

Hoi Ellen, ja die natte dweil heb ik wel gevoeld! Haha en ben al wel een frans waas tegen gekomen, maar niet de enige echte! :p
En mam, ik zal vast gaan nadenken haha, tot snel xx

Marisa

Hoi Fabienne,

Zo te lezen heb je het aardig naar je zin. Geniet ervan
Groetjes Erik, Marisa Lars

Marleen

Hey Fabiënne, als ik jouw verhalen lees, zie ik je als een kogel in een flipperkast heen en weer schieten door Monaco en Nice met je vriendinnen, de kinderen en met jezelf. Wat een tijd hè en nu begint misschien ook de 'staptijd' nu je Monaco en Nice beter leert kennen. Volgens mij geniet je volop. En binnenkort lekker even weer een gezinsherening met die "luu uut IJhorst". Helemaal gezellig. Groetjes, marleen

Esther

Hoi Fabienne,

Ik heb vandaag je laatste 2 blogs gelezen. Ben weer helemaal bij. Je bent een stuk drukker dan ik van te voren had bedacht. Leuk hoor om met andere meiden daar de stad te ontdekken. En wat grappig dat je elke week met Julia op stap gaat. Weer een beetje zoals vroeger.
Fijne zondag nog, groetjes van Rob, Julia, Vera en Esther

Bertus

Zijn er alleen maar au pairs in Monaco en omstreken? Vervelend hoor dat je af en toe ook nog kinderen moet halen en brengen en dat ze dan weer zo nodig moeten spelen met jou. Jij hebt ook nooit eens lekker tijd voor jezelf. Ik verwacht trouwens dat je volgende verslag in correct Frans is geschreven ; ) .

Fabiënne

Hoi allemaal,
Bedankt weer voor de leuke reacties!
En ja ik heb een leuke tijd hier en heel druk. En inderdaad Marleen, die gezinshereniging kijk ik erg naar uit!
En Bertus ik zal je een hele blog in het Frans besparen :p

Groetjes Fabienne

Ellen

Hoi jarige!
van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
Hopen dat je een leuke dag hebt gehad. Hoe heb je het gevierd?
Liefs, Roel en Ellen (en perra)

Fabiënne

Hoi Ellen! Dankjewel! Ja ik heb het leuk gehad, in mijn nieuwe blog heb ik er wat over geschreven :) Liefs, Fabienne